ALLAN
KAPROW

WORDS

06.04
25.05
2019

In 1962, Allan Kaprow organized Words at Smolin Gallery, New York. This multi-sensory participatory ’’environment’’ consisted of two rooms. Words from poems, newspapers, comic and telephone books handwritten on pieces of paper or stenciled on rolls of canvas, covered the walls of the first room. The participants were encouraged to rearrange these words and add to them by writing on pieces of paper. Three records played a text recited by Kaprow while red and white light bulbs flashed on and off. In the second room, writing covered the walls as well. Here, participants could use colored chalk hanging from strings to graffiti the walls with pictures and messages. The visitors could also write on pieces of paper clipped to bed sheets draped from the ceiling. A phonograph on the floor played barely audible whispers.

At CONVERSO, Alexander May and Zoe Stillpass will reactivate Words by asking 100 artists, writers, and curators to contribute 100 words each. These words will be fed into a software program that will translate them and continuously remix them. Played throughout the space, the voice of an artificial intelligence will recite this constantly evolving text. White panels on which visitors can write will cover the floor of the church. The words read by the AI will no doubt influence what visitors choose to write. As the space fills up with language, individual floor panels can be removed, stacked, and replaced with new ones. Through this interaction between people and things, images and sounds, human language and programming language, a polyphonic poem will begin to self-generate.

Words is produced in collaboration with the Allan Kaprow Estate and Hauser & Wirth

With a special edition poster by Allen Ruppersberg

 

By the late 1950s, American painter Allan Kaprow (b. 1927, Atlantic City – d. 2006, Encinitas) began to view the action of Action Painting as far more important than painting itself. With the 1959 work 18 Happenings in 6 parts, a series of seemingly random but carefully choreographed activities executed with such friends as John Cage and Robert Rauschenberg, he embarked upon a career of intellectually rigorous site-specific, impermanent works that defied commoditisation and ultimately gave birth to performance and installation art. The inventor of Happenings and Environments, Kaprow joyously incorporated improvisation and public participation within and beyond the traditional museum and gallery context.

 

È il 1962 quando Allan Kaprow organizza Words per la prima volta presso la Smolin Gallery di New York. Questo environment, un’opera partecipata multi sensoriale, si snoda in due sale. Trascritte su carta o stampinate su drappi in tessuto, parole tratte da poesie, giornali, fumetti ed elenchi telefonici coprono i muri della prima stanza. I partecipanti vengono incoraggiati a rivisitare queste parole e aggiungerne altre scrivendole su pezzi di carta. Tre registrazioni riproducono un testo recitato da Kaprow, mentre lampadine rosse e bianche si accendono e si spengono ritmicamente. Anche le pareti della seconda stanza sono coperte di parole. Qui i partecipanti usano gessetti colorati appesi al soffitto per decorare i muri con immagini e messaggi. I visitatori possono anche scrivere su fogli fissati con fermagli a lenzuola appese al soffitto. Un fonografo sul pavimento riproduce sussurri appena udibili.

Alexander May e Zoe Stillpass reinterpretano Words per CONVERSO chiedendo a 100 artisti, scrittori e curatori di contribuire con una lista di 100 parole a testa. Queste verranno rielaborate da un software che le tradurrà e modificherà costantemente. Lo spazio verrà riempito dalla voce di un’intelligenza artificiale impegnata a recitare un testo in continua evoluzione. Pannelli bianchi copriranno il pavimento della chiesa e verranno decorati dai visitatori, che verranno senza dubbio influenzati dalle parole recitate dall’AI. I pannelli verranno progressivamente rimossi, impilati e rimpiazzati con nuove superfici pulite man mano che le parole satureranno lo spazio.
L’interazione di persone, cose, immagini, suoni, linguaggio umano e di programmazione darà così vita a una poesia polifonica.

Words è stato prodotto in collaborazione con l’Allan Kaprow Estate e Hauser&Wirth

Con un un intervento grafico speciale di Allen Ruppersberg

 

Alla fine degli anni Cinquanta il pittore americano Allan Kaprow (b. 1927, Atlantic City – d. 2006, Encinitas) comincia a osservare l’azione nell’Action Painting in quanto componente fondamentale della pittura stessa. Con l’opera del 1959 18 Happenings in 6 parts, una serie di attività apparentemente casuali ma accuratamente coreografate, eseguite in collaborazione con John Cage e Robet Rauschemberg, Kaprow si dedica a una carriera costellata da opere temporanee, site-specific e intellettualmente rigorose che sfidano la commoditizzazione e che in ultima istanza hanno dato vita alla performance e all’installation art. Inventore di Happening ed Environment, Kaprow incorpora elegantemente l’improvvisazione e la partecipazione del pubblico nel contesto tradizionale del museo e della galleria, superandoli.