Alexander
May

NAKED IN THE MORNING

22.02 25.03 2019

Naked in the Morning, a solo exhibition by Alexander May
Opening: February 22, 6 PM at Torre Velasca
This is the second exhibition by CONVERSO_OFFSITE in the larger context of ART TALES, and part of TOWER TALES: DESIGN ART & SOUND IN TORRE VELASCA, a program promoted by Urban Up | Unipol Projects Cities.

For Naked in the Morning, May presents a new series of large format abstract oil paintings on aluminum. This site-specific installation is on view 24 hours a day through the windows of the two street level galleries.

May began the process of making these works by sourcing images of animal branding online and having them printed on aluminum panels. Next, he erased these pictures with spirits and began applying stencils of fragmented letters and punctuation with oil paint that he then smeared and smudged with his hands. These layers of linguistic abstractions unrelated to the host images undermine any preferred reading. In this way, they offer a way for a non-discursive complex composition to emerge. This process continues May’s attempt to articulate visual forms that defy linguistic projection. To be sure, May’s paintings stand on their own; they are not subservient to written language. It’s their gestural marks, not words that make sense.

Zoe Stillpass

 

Alexander May (b.1983, USA) holds an MFA from Milton Avery School of the Arts at Bard College. He has had solo exhibitions at Balice Hertling, Paris; LAXART, Los Angeles; and The National Exemplar, New York. Since 2017 he is the founder and director of CONVERSO, Milan. He lives and works between New York and Milan.

 

Naked in the Morning, mostra personale di Alexander May
Opening: 22 Febbraio, ore 18 presso Torre Velasca
Seconda mostra di CONVERSO_OFFSITE nella cornice di ART TALES, una rassegna promossa da Urban Up | Unipol Projects Cities nel più ampio contesto di TOWER TALES: DESIGN ART & SOUND IN TORRE VELASCA.

Per Naked in the Morning, May presenta una nuova serie di opere astratte di grande formato, olio su alluminio. Questa installazione site-specific sarà visibile 24 ore al giorno attraverso le vetrine di due spazi al piano terra della Torre.

Le opere di May nascono da un processo di ricerca online di immagini di timbri per marchiatura a fuoco per bestiame, successivamente stampati su pannelli in alluminio. Dopo aver dissolto le stampe mediante l’uso di alcol, l’artista vi sovrappone stencil di frammenti di lettere e punteggiatura realizzati con pittura a olio che in seguito spalma ed altera con le mani.
Questo stratificarsi di astrazioni linguistiche slegate dalle immagini iniziali mette in crisi la sopravvivenza di una qualsiasi lettura dominante. In questo modo una complessa composizione non discorsiva ha modo di emergere.

Questo processo dà seguito alla volontà di May di articolare forme visive capaci di sconfiggere la proiezione linguistica. Così, le opere di May si fanno certamente autonome e indipendenti da ogni genere di forma linguistica scritta.

Zoe Stillpass

 

Alexander May (b.1983, USA) ottiene un MFA presso la Milton Avery School of the Arts, Bard College. Le sue più importanti mostre personali si sono svolte presso Balice Hertling, Parigi; LAXART, Los Angeles e The National Exemplar, New York. Dal 2017 è fondatore e direttore di CONVERSO, Milano. Vive e lavora tra New York e Milano.

 

Promoted and organized by Urban Up – Unipol Projects Cities